dinsdag 23 oktober 2012

Nieuwe weg 1: fondsenwerving workshop

Binnenkort heb ik een nieuwe dienst in de aanbieding: een workshop fondsenwerving voor kleine stichtingen en verenigingen. Bewonersorganisaties - al dan niet bij elkaar gebracht door bemiddeling van gemeente of welzijnsorganisatie, welzijnsorganisaties en dergelijke. We zien overal dat gemeentes krimpende budgetten hebben voor allerlei kleine projecten. Ideeën zijn er nog steeds wel om wijken mooier, schoner, opgeruimder te maken, of bewoners meer bij elkaar betrokken. Om maar wat voorbeelden te noemen.


Dat type project kan zich al jaren verheugen in de warme belangstelling van verschillende fondsen. Het gegeven dat gemeentes minder te besteden hebben, betekent echter ook dat de aantallen aanvragen bij fondsen toenemen, en al met al dat de spoeling dunner wordt. Hoe kom je dan toch aan financiering?


Net voor de zomer werkte ik mee aan de Maatschappelijke Beursvloer in Utrecht. De opzet van de Beursvloer is als volgt. Er zijn allerlei maatschappelijke organisaties die op zoek zijn naar bepaalde diensten, maar hebben daarvoor te weinig budget. Aanwezige bedrijven bieden diensten aan. Samen zoeken ze naar een tegenprestatie die voor het bedrijf ook interessant is. Het leek me aardig ook eens mee te doen, en zo in aanraking te komen met organisaties. Een kleine inspanning mijnerzijds (zonder betaling); en wie weet op welke manier er weer nieuwe contacten en of opdrachten uit voort komen.


Tijdens de Beursvloer ontmoette ik verschillende maatschappelijke organisaties die wat advies op gebied van fondsenwerving konden gebruiken. En één daarvan wilde graag een workshop over fondsenwerving. Nu wilde ik toch een workshop ontwikkelen voor klanten die mij niet willen inhuren voor de uitvoering, maar wel een inleiding kunnen gebruiken.

En het toeval wilde dat er vervolgens meteen een klant zich aandiende. Dus binnenkort sta ik mijn workshop te geven. Eerst aan de studenten van de Studentendesk van het Rode Kruis Utrecht. En vervolgens voor bewoners van de Amersfoortse wijk Liendert.

Voor de inspirerende voorbeelden hoefde ik alleen maar eens goed rond te kijken in mijn eigen stad, mijn eigen omgeving. Als je de krant goed leest, zie je om de haverklap voorbeelden hoe stichtingen en verenigingen erin slagen om activiteiten te organiseren, acties en campagnes te bedenken, waarmee geld te verdienen valt.

Spoedig te boeken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten