vrijdag 13 januari 2012

Wat zie jij ?


lijnenspel oefening 1'
Originally uploaded by corinnebekker
Dit zat in mijn hoofd... en nu zit het op papier.

De meeste dagen werk ik als fondsenwerver. Ik doe onderzoek, ik analyseer en ik schrijf argumentatieve en wervende teksten.

Dat schrijven en analyseren, daarbij gebruik ik mijn ene hersenhelft. De andere hersenhelft, daar schijnt het beeldende en intuitieve te zitten. Het associatieve denken, vermoedelijk ook.

Om de andere te gebruiken, is heel prettig. Ik doe zo nu en dan een poging daar lekker mee aan de slag te zijn.

Ik heb gemerkt dat vrij schilderen heel lekker gaat. Nu kreeg ik een geweldig kado. Een boek met oefeningen over abstract schilderen.

Abstract schilderen gebruikt verschillende beeldelementen volgens de schrijfster en kunstenares.

Een belangrijk beeldelement is: lijn. Compositie is er ook een.

Het boek staat vol met suggesties om te spelen met die elementen.

Zo kun je werken met lijnen. Je kunt ze actief neerzetten; of juist werken met uitsparingen.

In dit geval heb ik maskeervloeistof gebruikt om een aantal abstracte lijnen te plaatsen. Toen het halfdroog was heb ik met drie kleuren de vlakken ingekleurd.

Ik wilde geen figuratieve schildering maken. Alleen spelen met lijnen en kleur.

Nu het er op 'staat', zie ik er wel iets in. Mijn eerste associatie staat bovenin beeld. Ik verklap het nog even niet.

Ik sprak er met mijn zoon over. Hij zag onderin beeld iets, wat ik eerder niet zag. Nu kan ik niet anders meer dan de beide beelden erin zien.

Leuk. Ik maak iets abstracts. Maar ga ik kijken dan begin ik te interpreteren. Dat doet een beroep op beelden die al in mijn hoofd zitten. Wat ik zie, komt niet uit de lucht vallen.

Waar ik nu benieuwd naar ben... wat ziet een ander.

Wat zie jij?


LINKS / blogposts over schrijven en schilderen:
Zomerzwerfinspiratie
Fondsenwerven in kleur
Theezakje







Via Flickr:
4465

Geen opmerkingen:

Een reactie posten