donderdag 31 maart 2011

8 uur overwerken voor het goede doel (2)

Afgelopen vrijdag, 25 maart, deed ik mee aan de actie 8 uur overwerken voor het goede doel. Prachtig om te zien hoeveel er in 8 uur (over)werk bereikt kan worden als mensen geïnspireerd zijn. En geïnspireerd, dat waren de aanwezigen.

7 doelen, 7 vragen

Er waren vertegenwoordigers van 7 goede doelen. Er was voor elk goed doel een team van creatievelingen. Elk goed doel had een vraag. Bijvoorbeeld: maak een huisstijl voor ons. Help ons een evenement te bedenken. Help ons om onze website te verbeteren. Hoe kunnen wij publiciteit maken voor onze ouderhulpcrèche. Et cetera. Ik had eigenlijk ook wel aan zo'n team willen meedoen. Eigenwijs als ik ben, denk ik daar ook wel aan te kunnen bijdragen. Gelukkig konden de teams dat ook.

Hou je team blij!
Ik had een andere rol. Nadat de creatievelingen waren geïnstrueerd over de vraag, over het goede doel waar ze voor zouden werken, gingen ze aan de slag. Daarbij mochten ze wel even wat ruimte om hun eigen gang te gaan. In de tussentijd was er een programma voor de medewerkers van de goede doelen. Deels om hen te vermaken en inspireren; deels om ze in te schakelen om hun team te verwennen. Dat laatste was echt een van de leukste kanten aan deze actie, naar mijn mening. De medewerkers gingen lekkere shakes maken voor de teams en midden in de nacht sushi.

Voeding voor de goede doelen
Ik was onderdeel van dat programma. Ik mocht een miniworkshop wervend schrijven geven. Na het maken van de vruchtenshakes, was er een tweede workshop. Janne gaf deze en ze werkte aan 'pluk je momenten' (vind de passie voor je goede doel).

Twee kanten van wervend schrijven
Ik heb geprobeerd om verschillende kanten van fondsenwerving te laten zien. Een minipresentatie. Als je gaat schrijven moet je eigenlijk aan veel verschillende eisen voldoen. Financiers willen graag degelijkheid. Dat komt uit in de onderwerpen die je aan bod moet laten komen in een plan. Daarnaast wil je in een aanvraag ook iets laten zien van je inspiratie en je passie. Je wilt hen mee krijgen met jouw inspiratie, waarom je werkt voor dat goede doel. Wat je drijft, wat je aanspreekt, waar je warm voor loopt. Vind een verhaal dat anderen kan inspireren. Eigenlijk had ik niet voldoende tijd om beide aspecten aan bod te laten komen. Dat wist ik wel. Maar ik heb er een oefening aan besteed waarin beide aspecten aan bod kwamen.

En toen...
Toen kwam Janne. Ik ben zo blij dat ik ben gebleven om te zien hoe Janne van Plukjemomenten haar workshop neerzette. Eigenlijk sloot het erg goed aan bij wat ik zelf had gedaan. Het mooie van de workshop die zij gaf, was dat met heel andere middelen (tekenen, schilderen) een route werd gemaakt om bij die passie te komen. Zij stelde vraag: 'Wat zijn de mooie momenten in je dag?' Daarvan gingen we tekeningen maken, schilderen met Ecoline, met stiften, pennen, potloden. Om te beginnen was het leuk om te doen, maar het was zeker ook inspirerend.


Inspirerend

Ik wilde twee dingen overbrengen over fondsenwerving: het belang van zowel degelijkheid (goed geschreven plan) als van inspiratie (waar doe je het voor?). Het eerste wordt vaak expliciet gevraagd, het is vaak een van de eisen van fondsen als je een aanvraag schrijft dat je een vaste serie onderwerpen behandelt. Mijn idee is dat je het punt van de inspiratie niet uit het oog moet verliezen daarin. Zorg dat je oog houdt voor de passie, waarom je 'gaat voor' dat goede doel van jou.

Het grappige was dat dat tweede element leek in de tweede workshop nog eens versterkt te worden. Leuke ervaring.

LINKS
8 uur overwerken voor het goede doel Utrecht
www.plukjemomenten.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten