zaterdag 30 januari 2010

Zin om te lezen over mammoeten en permafrost!


Gister was ik bij de presentatie van het nieuwe boek van Roel Smits. Hij heeft nu zijn tweede boek uitgebracht. Het is zijn eerste roman:De tovenaar van Petersburg. Het gegeven is spannend: de relatie tussen een vader en zijn zoon komt op scherp te staan als ze samen op een expeditie gaan. Ze zijn aan elkaars gezelschap overgeleverd als ze een tijd lang in een bitterkoude wereld doorbrengen - om een mammoet op te graven.

De tovenaar van Petersburg, Roel Smits, uitgeverij Nieuw Amsterdam.

Roel vertelt in dit filmpje over het boek:
http://www.nieuwamsterdam.nl/videodetail.aspx?ID=1705

Ook kun je dat filmpje zien op de website van de uitgever, Nieuw Amsterdam.

http://www.nieuwamsterdam.nl/

En waarom schrijf ik erover? Natuurlijk omdat ik verwacht dat het een spannend boek is. Roels eerste boek "Honderd procent mens", een verhalenbundel, vond ik al goed. Maar natuurlijk ook omdat hij mijn zwager is, en ik erg genoten heb van zijn plezier bij dit feestje. Veel vrienden kwamen bij de presentatie. Familie. Allemaal waren ze blij voor hem, kochten een boek, soms zelfs een stapeltje boeken. En het was erg leuk om mee te maken.

Commentaar van een andere auteur, Rascha Peper: "Aangrijpende strijd tussen vader en zoon. Meeslepend en spannend geschreven. Ik móést gewoon doorlezen."

Nou mooier commentaar kan je bijna niet krijgen. Ik wens dit boek zeeeeer veel geboeide lezers toe.
Heft imaginair glas.


PS Leuk om dan nog wat van de commentaren op het eerste boek te vermelden (de blurbs van achterzijde):
'Humoristische verhalen met een onmiskenbaar bittere ondertoon [...]. Een veelbelovend debuut.' GPD-bladen
'Een waar droomdebuut.' Dagblad De Limburger
'Het zijn de vluchtroutes en somsook heldendaden op de vierkante millimeter, die Smits beschrijft. Paradoxaal genoeg toont hij in zijn consequente keuze voor de drama's van de grijze middenmoot eigenlijk zijn verborgen radicaliteit.' NRC Handelsblad
'Stuk voor stuk kleine juweeltjes.' Leidsch dagblad

Geen opmerkingen:

Een reactie posten