dinsdag 1 februari 2011

Wat klanten niet weten

Gisteren schreef ik over de blogkermis rond TIPS voor startend ondernemers. De verzameling blogposts staan op de blog van Sigrid Kauffman vermeld. De middag had ineens meer uren. Het was een middag waarop ik verwacht had wat tijd met mijn zoon door te brengen, maar hij ging lekker bij een vriend spelen. Dan is het aardig om wat tips voor ondernemers tot je te nemen, nietwaar?

Ik begon bij een blogpost van Davy de Rijck over factureren en offertes schrijven. De schrijver vertelt over zijn gewoonte om op zijn offerte op te schrijven wat hij allemaal doet, ook de zaken waarvoor de klant niet betaalt. Zoals hij het stelt:"de dingen onder de streep". Daarmee bedoelt hij de streep die je trekt onder de raming van uren voor alle taken waarvoor wel gefactureerd wordt. Daaronder volgt dan een lijst met extra's waar de klant wel mee geholpen is, maar waarvoor je niet factureert. Een interessante gedachte. Dat soort dingen op een rij zetten kan heel verhelderend zijn, voor jezelf en voor je klanten.

Ik vond het interessant om dat voor mezelf eens op een rij te zetten. En dan blijkt dat er vrij veel onder de streep komt te staan. Service, tips die je doorstuurt ook nadat de opdracht is gedaan, verwijzing naar goede ondernemers voor andere diensten dan jouw werk. Ik had binnen de kortste keren een lange lijst. Die ik binnenkort hier ga neerzetten, zodra ik het geheel wat geordend heb (zeg ik er eerlijk bij...). Maar eerst maar eens de vraag: wat heeft de klant eraan om dat te zien?

Voor je klanten kan het behulpzaam zijn om te begrijpen hoe jouw tarief tot stand komt. Niet elke klant weet dat jij niet alleen uren maakt 'voor de klant en met de klant', maar daarnaast die extra uren moet maken (voor administratie en factureren, en aangifte omzetbelasting; voor plannen maken en samenwerkingen opzetten; nieuwe diensten ontwikkelen). Om tot je inkomen te komen, moet je voldoende declarable uren maken, maar de niet-declarabele uren moeten ook gemaakt worden en 'terugverdiend'. In de praktijk zitten er bij de non-declarabele uren ook uren die rechtstreeks de klant ten goede komen.

Wat misschien nog wel een groter voordeel is van het opschrijven van de uren onder de streep, is dat het ook duidelijk hoe jij denkt over je werk, over de klant en over de service. Dat professionaliteit een prijs heeft. Het laat zien dat je uren maakt voor het bijhouden van je vak, voor bijscholing bijvoorbeeld. De klant weet namelijk niets van deze 'ondeclarabele uren' die verwerkt zijn in je tarief. Het helpt om dat zichtbaar te maken.

Al met al is het natuurlijk vooral een onderbouwing van je tarief. De schrijver stelt dat het hem een argument geeft tegen potentiële klanten die vragen of er 'iets van de prijs af kan'. Hij zegt dan: 'ja, dan gaat er ook iets af onder de streep'. En daar had ik dan een beetje moeite mee. De algemene uren kun je niet wegstrepen, die zijn er. Alleen de service die je normaalgesproken biedt, zoals evaluatie en nazorg, tijd nemen om tussentijds vragen te beantwoorden, daar zou je op kunnen beknibbelen. Maar wil je zo werken? Ik niet. En hij ook niet, vermoed ik.

BLOGPOSTS
Davy de Rijck over factureren en offreren
De blogkermis met tips voor startend ondernemers georganiseerd door Sigrid Kauffman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten