woensdag 2 februari 2011

Lessen over fondsenwerving

De serie blogposts afgelopen jaar "Hoe ik begon met fondsenwerven", startte met blogposts over: (1) de eerste ronde om leefbaarheidsgeld binnen te halen en overleggen met de gemeente; (2) over vrijwillige inzet (en hoe dat door allerlei financiers als waardevol wordt gezien; (3) over kosten ramen. Het ging verder met blogposts over: (4) dekking zoeken (en welke financiers bij je project passen), (5) aanvragen doen bij vermogensfondsen, (6) een goed projectplan maken; (7) successen vieren (en daar publiciteit voor zoeken); (8) gulle gevers bedanken, en waarom dat belangrijk is.

Ik kijk dezer dagen terug op die serie. Ook keek ik maar weer eens naar een plan dat ik voor mijn blog maakte (blogposts to come). En zie dat ik enkele stukken heb geschreven over de lessen die ik er uit leerde. Terugkijkend zie ik (beter dan ik toen kon), dat er nog wel wat onderwerpen zijn blijven liggen. Eerst dacht ik: dat is niet best. Je doet alsof je een helder plan hebt, en dan houd je je daar niet aan. Dat is ten dele waar. Dat is ook de reden om even pas op de plaats te maken en terug te kijken, wat er van geworden is. Wel, een hele rij van die plannen is waargemaakt. Ik heb het verhaal (over hoe ik begon met fondsenwerving) voor het grootste deel geschreven. Maar eigenlijk is gewoon goed zo. Ik heb lessen getrokken. En ik kan inmiddels meer lessen trekken en bedenken aan wie ik die wil overdragen. Het is mooi, want ik kan rustig verder bouwen.

Dat ik niet alles ook echt op mijn blog heb gezet is voor een deel door omstandigheden ingegeven. Drukte met andere dingen, andere prioriteiten. En het is voor een deel een keuze. Op zeker moment leek het mij beter een deel van mijn kennis nog even te bewaren. Eventueel in een andere vorm te gieten en niet in de vorm van een blogpost te schrijven. Deels omdat het niet rijp was. Deels omdat ik het niet aan iedereen wilde weggeven. Ik schreef een aantal tiplijsten: tips over succeskansen bij fondsenwerving; tips over aanvragen bij vermogensfondsen, tips voor een wervende brief. Deze heb ik wel omgezet in tiplijsten voor klanten. Misschien dat ik daar nog wel eens iets van op mijn blog kan zetten.

Ook begon ik aan een handleiding voor het beginnen van een stichting of vereniging, naar aanleiding van adviesgesprekken die ik daarover met een persoon had. Welke stappen komen er kijken bij het opzetten van een stichting? Ik schreef o.a. een lijst met aandachtspunten voor het kiezen van bestuursleden. Als het gaat om het omschrijven van je missie en je doelen, hoe maak je ze concreet mogelijk?
De adviesgesprekken stopten. Er kwam een ander project voor in de plaats. Er kwamen nieuwe klanten aan het eind van 2010.
Nu is het tijd om nog eens te kijken naar die verzameling tiplijsten en die stukken handleiding. Wie weet komen ze binnenkort alsnog van pas. Is het de basis voor een handboek, een e-boek, of een training? Er sluimert een plannetje in mijn hoofd om een training te ontwerpen.

...

Sluimer nog maar even, plannetje. Ik moet zo meteen iets concreets doen: een professor in Ghana interviewen via skype. Zij speelt een centrale rol in een project van de SmartKids Foundation. En ik hoop daarover veel te horen.

BLOGPOSTS
Fondsenwerving (3): waarom vrijwillige inzet belangrijk is
Fondsenwerving (5): over aanvragen bij vermogensfondsen
Fondsenwerving (6): over een goed projectplan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten