zondag 24 april 2011

Eerste bijdrage op 101fundraising crowdblog

Dezer dagen heb ik zitten schrijven aan mijn eerste bijdrage aan het crowdblog 101fundraising. Dit weblog is een meertalig blog dat door fondsenwervers over de hele wereld wordt gevuld. Het fundraising crowdblog is bedacht door Reinier Spruit (International Fundraising Manager bij Greenpeace International) en Jeroen Beelen (werkt voor het Rode Kruis, met als werkgebied online marketing).

Briljant idee. Veel fondsenwervers hebben genoeg te vertellen, maar willen of kunnen niet een weblog bijhouden. Via het 101fundraising crowdblog kunnen fondsenwervers hun ideeën bijeen brengen op een plek op het web.

Binnenkort mijn eerste bijdrage, onder de titel '8 reasons for online fundraising success'. En ja je ziet het goed, dit is een blog post in het Engels. Ik heb er een beetje op zitten studeren, de eerste zinnen kwamen niet makkelijk uit mijn pen, maar toen ik eenmaal bezig was, begon het steeds beter te lopen.

Als freelancer krijg ik niet zo vaak de kans om een bijdrage te leveren als de anderen. Het basisprincipe bij de start was, dat de mensen die werken voor non profit organisaties in principe voorgaan boven schrijvers uit bedrijven. Ook al ben ik er niet helemaal gelukkig mee, ik snap dat wel; het gaat om het promoten van de goede doelen. Mijn aanpak is dan maar om te schrijven over de doelen waar ik voor werk. En om onderzoek te doen over thema's die mij interesseren, en daarbij goede doelen aan het woord te laten die daarbij behulpzaam zijn. Daarmee krijgen zij in ieder geval minstens even veel aandacht als mijn (schrijf)werk.

Die eerste blogpost is ingegeven door het feit dat op andere posts een paar keer kritisch werd gesproken over online fundraising, is het een hype? En dat is het wel een beetje. Dus stelde ik mij de vraag in hoeverre online fundraising voor alle organsaties wenselijk en haalbaar is. AAngezien ik recent voor Wikimedia Nederland werkte, heb ik die ervaring als startpunt genomen om die vraag te behandelen: hoe verklaar je het succes van de 2010 fundraiser (16 miljoen dollar binnengehaald) en wat is er nodig om dat mogelijk te maken? Kan elke organisatie dat? Wel ik ga het verhaal hier niet over doen... al was het maar omdat dat niet de bedoeling is (eerste publicatierecht is onderdeel van de afspraak over deelname). Dus maak ik jullie alvast maar een beetje warm. Wanneer het verschijnt is de verantwoordelijkheid van de redactie; het is de taak van Reinier en Jeroen om door te plaatsen. Ik sta gepland op 26 april....

[edit 27 april; vandaag staat hij dan echt online...]

LINKS
Binnenkort de link naar mijn post: "8 lessons for online fundraising success"
Nu dan maar de link naar het weblog zelf: 101fundraising crowdblog
Andere crowdbloggers
Mijn januari blogpost over de Wikipedia fundraiser

Geen opmerkingen:

Een reactie posten