13 februari 2010
Vooraf
Vanavond weer lekker naar de BBC docu 'Virtual Revolution' kijken. Twitterbuzz volgen. Deel drie: "The Cost of Free" - over allerlei vormen van "gratis service op het web en hoe we ervoor betalen in termen van privacy". Dat belooft wat.
Ik hoop dat het programma ook wat informatie en antwoorden biedt als vervolg op die vraag. Kun je als consument zelf iets doen - is het mogelijk om grenzen trekken om je privacy te beschermen? Kan dat alleen op een ander niveau? Of zijn we alle pogingen om onze privacy te beschermen voorbij?
De maakster, Aleks K., blogt erover en post de links naar andere weblogs in haar twitterberichten (RT=retweet=doorsturen van andermans bericht):
"RT [DigRev] Virtual Revolution episode three - The Cost of Free: The third episode of Virtual Revolution is called The cost of free... http://bit.ly/9ZzYKl "
"By Me @ Guardian>> Virtual Revolution: The Cost of Free: As the web becomes a bigger part of our everyday lives, a... http://bit.ly/cEZUa4 "
Op haar blog staat een stukje uit het programma waarin duidelijk wordt dat veel grote bedrijven, die soms alleen op internet actief zijn, veel informatie over ons verzamelen. En ons proberen te interesseren om daar aan bij te dragen, bijvoorbeeld door er een service voor terug te geven.
Een voorbeeld: de megaboekverkoper Amazon.com verzamelt informatie over ons kooppatroon. En sluist die info terug naar website bezoekers "anderen die dit product kochten, waren ook geinteresseerd in...". Interessante service-based verkoopstrategie.
En op Twitter is zij zelf intussen ook verhalen aan het verzamelen en informatie aan het crowdsourcen... zowel in verband met het onderwerp als voor privézaken. (Hoe prive is zij zelf nog?) Of is het toch vooral de buzz over het programma in stand hoouden:
"terrifying RT @ruskin147: ...you can work out where someone lives via their amazon wishlist - bit of a privacy loophole? #makingwebwork "
Dit is duidelijk een berichtje bedoelt om ons warm te laten lopen voor het programma. Zou deel 3 daar op ingaan?
Ik ben benieuwd hoe ernstig het is. Wat het programma zal brengen.
Na afloop
Het programma bood veel informatie, leuke interviews. Duidelijk wordt dat er af en toe lastige privacy-kesties zijn. Wat te denken van een bedrijf dat de volledige verzameling zoekopdrachten in Google van drie maanden op internet plaatst; weliswaar geanonimiseerd. Maar wat kan een slimme onderzoeker hiermee. Dat blijkt al snel. Een krant weet via wat analyse van de berichten vast te stellen dat bepaalde gebruikers zoveel informatie over hun locatie, hun interesses prijs geven, dat daar een profiel uit gemaakt kan worden. In het meest extreme geval blek het mogelijk een vrouw te herkennen. Deze vrouw was geschokt om erachter te komen dat zij gevonden kon worden. Een freakaccident, een typisch geval van iemand die teveel prijsgaf over zichzelf? Nee helemaal niet.
Wat een beetje tegenviel
Het totaal ontbreken van informatie hoe je jezelf op internet kan beschermen tegen ongewenste blikken en onplezierige lezers. Wel veel leuke weetjes over sociale en professionele netwerken als Twitter, Facebook, LinkedIN en dergelijke. Terwijl je ook daar wel enige keuze hebt aan wie je gegevens prijsgeeft.
Al moet ik bekennen dat veel mensen het totaal niet kan schelen wie hun informatie leest. Toch komt het regelmatig voor dat mensen wat dat betreft van een koude kermis thuiskomen.
Een voorbeeld dat niet zo ernstig lijkt: lekker je LinkedIn pagina opvullen met je laatste ervaring en dan door je baas teruggefloten worden. Je bent toch niet aan het solliciteren, he?
Een belangrijke vraag voor elke webgebruiker: Wie leest er allemaal mee met wat je doet op het web? En bedenk bij alles wat je doet: wil je zo over tien, twintig jaar nog herinnerd worden? Want wat eenmaal op het web staat laat zich lastig verwijderen.
Een ander voorbeeld is ernstiger: hoeveel kinderen zijn actief op internet en geven zich letterlijk of figuurlijk bloot aan mensen die zij niet kennen. We kennen toch intussen de internetpedo's die zich voordoen als leeftijdgenoot en proberen om jonge kinderen (vaak meisjes) zover te krijgen dat ze zich voor de webcam ontbloten, of zelfs afspraakjes proberen te maken.
Grappig of treurig?
Weer veel beelden van Aleks met haar laptop op de meest prachtige locaties. Aleks onderweg naar beroemde mensen. Dat weten we nu wel, dat het een leuk ogende vrouw is. Kennelijk is het nodig om zo'n onderwerp aantrekkelijk te maken...
* Zie ook:
De website vn de BBC documentaire met de interviews
Mijn eerste blogpost over de documentaire
Geen opmerkingen:
Een reactie posten