woensdag 10 februari 2010

Het verschijnsel flashmob

Mijn vorige blogpost leek een samengeraapt zooitje leuke links. Maar er zijn enkele onderdelen in dat bericht, waar ik graag nog eens op terugkom. Dat is in de eerste plaats de relatie tussen goede doelen en marketing.

Goede doelen zijn er in soorten en maten, met onderling verschillende tactieken. Sommigen willen vooral hun doelstellingen halen, d.w.z. hun doelgroep ondersteunen (of hun missie bereiken) of hun doel dichterbij brengen. Hierbij ligt een tactiek voor de hand van samenwerken, partners zoeken, verhalen verzamelen over het belang van je goede doel en daarmee geld en of vrijwilligers werven.
Anderen willen liever de wereld verbeteren door praktijken aan de kaak te stellen die naar hun mening niet door de beugel kunnen. Actievoeren en de kwaaie pier aanwijzen (naming and shaming) is dan de tactiek. Ook daarvoor zijn actievelingen nodig, vrijwilligers.

Hoe het ook zij, welke tactiek dan ook gekozen wordt, elk goed doel wil graag onder de aandacht van een publiek komen, naamsbekendheid krijgen om het eigen doel verder te helpen.

Vandaar mijn interesse in de flashmob. Een flashmob is een "(grote) groep mensen die plotseling op een openbare plek samenkomt, iets ongebruikelijks doet en daarna weer snel uiteenvalt. Flashmobs worden veelal georganiseerd via moderne communicatiemiddelen zoals het internet. Een bekende flashmob was de verering van een grote namaakdinosaurus in een speelgoedwarenhuis in de stad New York.

De eerste flashmob werd in mei 2003 georganiseerd in de Newyorkse wijk Manhattan door een redacteur van het blad Harper's Magazine, Bill Wasik. In augustus van datzelfde jaar waaide het fenomeen over naar de rest van de wereld." (bron: wikipedia).

Oorspronkelijk was het een ludiek verschijnsel - dat vooral leuk en creatief was. De enige diepere bedoeling was wellicht dat in de hedendaagse samenleving, met de huidige communicatiemiddelen zoiets mogelijk is. Als gevolg van brede spreiding van mobiele telefoons, pc's en laptops, zijn mensen op allerlei manieren met elkaar verbonden. Ze communiceren met korte snelle berichten. In korte tijd kan zo een speels fenomeen georganiseerd worden. Er is geen 'organisatie' nodig anders dan een groot netwerk. Samen maken de leden van het netwerk dat zo'n flashmob er kan zijn. In zijn oorspronkelijke vorm was het vooral speels. De term 'flashmob' heeft voor mij daarom een positieve, speelse betekenis.

Flashmobs worden in toenemende mate ingezet om een bedrijf, een organisatie of een goed doel onder de aandacht te brengen. In die gevallen is de organisatie in handen van een bureau. De links in het vorige bericht zijn over het algemeen terug te voeren tot een bureau dat de flashmob als mediastunt heeft ingezet.

Vandaar de links naar flashmobs en viral marketing door een bekend automerk en een Belgisch televisieprogramma. En die naar marketing van groen bewustzijn (de waterflesjes en de actie in Sydney.

Er zijn natuurlijk parallellen die minder vrolijk en onschuldig zijn. Wikipedia noemt bijvoorbeeld ook rellen die wel als flashmob zijn aangeduid. En het is duidelijk dat voetbalhooligans gebruik maken van dezelfde nieuwe technologische middelen (mobieltjes, msn e.d) om knokpartijen te organiseren.

Het is zoals wel vaker in de geschiedenis met nieuwe mogelijkheden... het middel kan zowel ten goede als ten kwade ingezet worden.

PS Ik vind het leuk als je mijn blogposts doorgeeft. Om links op twitter te plaatsen gebruik de mogelijkheid om verkorte links te maken van de website www.tinyurl.com
PPS Wil je verwijzen naar dit bericht? Gebruik dan deze korte url:
http://tinyurl.com/ygqg7tq

Andere praatjes en plaatjes:
Meer leuke dingen van het web
meester Bert

Geen opmerkingen:

Een reactie posten