zondag 18 april 2010

Praktische wiskunde blog - over heldere argumentatie


Zojuist via een blog kennis gemaakt met een interessante vrouw. Anneke Hakkenberg. Zij is vandaag 75 jaar geworden. Als cadeau kreeg zij van een vriendin een blogsite.
Caroline Franssen, een fervent twitteraar en handig met internet, maakt voor haar dat blog aan.

Anneke Hakkenberg schrijft in haar biografie over haar interesse in helder redeneren. Dat zij al vroeg een interesse had in redeneren, het vinden van gaten in argumenten o.a. Dat zij dat in de wiskunde hoopte te vinden - en ook gevonden heeft (citaat):

"Sinds mijn 65e verjaardag, op 15 maart 2000, zoek ik naar nieuwe wegen om mijn deskundigheid toe te passen. Reeds als kind groeide in mij het verlangen om mijn eigen standpunten te kunnen bepalen en omdat altijd werd beweerd dat je van wiskunde helder leerde denken, leek me dat een zinvol vak.

Het speet me wel dat dit denken werd toegepast op onderwerpen die ik wel grappig maar niet belangrijk vond. Ik wilde het liever toegepast zien op teksten waarin ik de zwakke plekken niet kon aanwijzen. Naar mijn idee zou dat net zo goed moeten kunnen. Ik verwachtte dit te leren van een studie in de wiskunde. Ik heb in de gelukkige omstandigheid verkeerd om tijdens mijn loopbaan vorm te kunnen geven aan dit idee uit mijn jeugd. ... "

De lezing die als eerste blogpost is opgenomen blinkt in ieder geval uit in helder taalgebruik. Ze doet precies waar ze het over heeft: duidelijk formuleren, heldere redeneerstappen. Heel mooi.

Meer lezen? Ga dan naar haar praktische wiskunde blog

Ik ga haar zeker volgen; en binnenkort een aantal blogposts schrijven met een parallel verhaal: hoe filosofie en argumentatieleer mij veel heeft geleerd, waar ik nog steeds gebruik van maak in mijn werk.

En wat ook leuk is; het is een verjaarscadeau voor haar 75e verjaardag. Een bijzonder cadeau. Veel plezier ermee!

Andere blogposts:
Hoe ik met fondsenwerven begon
Inspiratietijd TED talks (o.a. over hoorcollege van filosoof Michael Sandel)
sociaalondernemer begint te bloggen

Zie ook: Caroline Franssens twitteraccount

Geen opmerkingen:

Een reactie posten