maandag 14 juni 2010

Ook geld nodig voor kinderen met een te snel brein?

Ik zet mij nu toevallig in voor een aantal projecten die met kinderen van doen hebben. Mijn tijd is een beetje op. Maar het zou erg goed zijn als er meer aandacht was voor -wat ik dan maar noem- kinderen die slimmer zijn dan goed voor ze is...
Ik heb het over kinderen wiens hersenen altijd maar doorgaan, kinderen die overal interessante vragen bij hebben, die erg slim zijn, maar niet altijd zo goed gaan op een gewone school. Die onderpresteren bij gebrek aan uitdaging. Die zorg nodig hebben en 'passend onderwijs' (compacter, rijker en uitdagender: zelfde thema's anders brengen; andere thema's vanwege bijzondere interesses (filosofie; ruimtelijk denken; top-down leren)
Helaas is daar niet altijd voldoende kennis en ervaring voor in huis op een gewone school. En dat is voor die kinderen heel treurig. Ze kunnen er al vroeg heel ongelukkig van worden. Het kan ook zijn dat het lijkt alsof ze helemaal niet slim zijn. Vooral het gevoel niet te passen in de klas, kan kinderen erg veel verdriet doen.

Zo'n klein blogpostje voldoet eigenlijk niet om aan het onderwerp recht te doen. Maar laten we een beginnetje maken.

Kijk hier even naar: het verhaal van een meisje dat erg ongelukkig was op school tot ze naar een Leonardo klas kon: http://blip.tv/file/3423702


We hebben het over kinderen die hoogbegaafd zijn. Vaak wordt daar van gedacht dat ze zich wel redden. Helaas is dat lang niet altijd zo. Inmiddels is daar veel literatuur over. En er zou toch ondertussen mogelijk moeten zijn zulke kinderen op gang te helpen op een basisschool. Gelukkig is dat vaak ook wel zo. Maar ook vaak niet.

Als ik dan lees dat een onderzoek onder leerkrachten in het basisonderwijs uitwijst dat 80 % van hen het idee heeft dat ze onvoldoende in staat zijn deze kinderen te herkennen en passend onderwijs te geven, dan moet er toch iets gebeuren, zou je zeggen.

Maar gebeurt het ook? Ik las onlangs een artikel waar de indruk uit ontstond dat de meeste politieke partijen er weinig kaas van hebben gegeten....
(Ik zal in latere berichten iets meer links opnemen naar die onderzoeksresultaten.)

Intussen voor wie meer wil weten over hoogbegaafdheid en volwassenen - zie www.mensa.nl - en over kinderen en hun ouders : zoek maar eens naar: vereniging Pharos, Choochem, HINT en de Koepel Hoogbegaafdheid (waarin al deze verenigingen samenkomen).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten