zaterdag 4 december 2010

Verborgen talent: HB op je c.v.

Zet je je lidmaatschap van Mensa op je c.v.?
Zelf twijfel ik wel eens om over mijn lidmaatschap van Vereniging Mensa Nederland te praten. Mensa is de vereniging van mensen met een hoge algemene intelligentie. De norm is dat je bij de mensen hoort die bij de top 2% qua algemene intelligentie zou moeten horen. Meer dan dat is het niet. Is dat relevant op een curriculum vitae.

Ik zet het zelf niet op mijn curriculum vitae (zoals in Amerika wel regelmatig gebeurt). Daar vind men het vanzelfsprekend; het zegt iets over je capaciteiten om je snel in te werken, dat je goed met complexe vragen uit de voeten kan. De keerzijde is, dat je werkgever erop beducht moet zijn dat je bij onvoldoende uitdaging ook weer snel weg bent...

Wat doe ik?
Zelf meld ik het lidmaatschap dus niet, maar meld wel dat ik een groot evenement heb georganiseerd voor en met andere leden van Vereniging Mensa Nederland in de zomer van 2009. Het evenement heette European Mensas Annual Gathering (EMAG). Het tweede evenement van die omvang dat door een landelijke vereniging van Mensa in Europa werd georganiseerd. In 2008 organiseerde Mensa Duitsland het eerste intereuropese evenement. En met groot succes. Wij hebben eenzelfde evenement georganiseerd, waar zo'n 300 mensen uit 20 verschillende landen op bezoek kwamen in Utrecht. Mijn taak was publiciteit, sponsoring, en relatiebeheer. Naast mij waren ongeveer 10 mensen betrokken bij de voorbereidingen; het kernteam. We haalden voldoende bezoekers voor een break-even. Die publiciteit is dus geslaagd. Dat mag wel vermeld. Het programma samengesteld door een team onder leiding van Ria: super. We waren er allemaal behoorlijk trots op en tevreden over.

Zwijg ik erover?
Ja, als ik er goed over nadenk, ben ik er niet helemaal open over. Ik tast altijd in gesprekken een beetje af of het onderwerp passend is. Dat heeft toch een beetje te maken met die verhalen van anderen. Mensa heeft misschien ook een beetje een imago van een club van nerds. Nou is het waar dat er veel IT'ers bij zijn. Maar evenzoveel leden met een talenknobbel. Maar het heeft toch ook met de volgende vraag te maken: als je al vermeldt wat je resultaten zijn, wat zegt het IQ zelf verder nog? Dat is voor mij eigenlijk persoonlijk. Ik praat erover als er aanleiding voor is.

Beeldvorming: huiver?
Tekenend voor de beeldvorming is de volgende anekdote. We spraken met de manager van het conferentiecentrum over onderlinge afspraken. Op een gegeven moment kort voor het evenement, vroeg hij: "Maar wat is dat nou voor vereniging? Wat betekent Mensa? " "Oh dat gaat om mensen met een hoog IQ." We raakten aan de praat wat dat dan voor mensen zijn. "Zoals je ziet aan ons programma hebben ze een brede interesse, maar willen ze gewoon ook veel lol met elkaar hebben. En gezelligheid beleven." En op zeker moment zei hij: "Goh het is maar goed dat ik dat niet eerder van jullie wist...." De preciese reden weet ik niet eens meer, maar wel dat hij zelf kennelijk het idee had dat hij 'met dat soort mensen' niet uit de voeten zou kunnen. Gelukkig hadden we elkaar inmiddels al leren kennen. We vonden elkaar al OK, misschien zelfs aardig.

IK: lidmaatschap niet, ervaring wel.
Ik zet dus dat evenement op mijn c.v., met de resultaten. Net als de andere werkervaring - betaald en onbetaald. En zo is de EMAG-ervaring net zoiets als wat ik nu doe: de eindredactie van de Entre Nous. Het is een leuke manier om te laten zien wat ik in huis heb: zelf een tekst schrijven, een ander uitdagen om een leuk stuk nog mooier te maken. En te laten zien dat een deadline gehaald kan worden. Net als met dat evenement. Dat was zo gaaf: iedereen blij. Veel leuke reacties gekregen. En veel contacten aan over gehouden. Dat neemt niemand mij meer af!

Tja, zou ik hier nou spijt van krijgen? Ik weet al dat ik soms last heb van dat IQ. Te moeilijke scenario's bedenken bijvoorbeeld. Waar een ander gewoon recht op het doel afgaat. Perfectionisme. Waar een ander met wat minder genoegen neemt, legt een HB-er soms de lat wel erg hoog voor zichzelf (en voor de ander...). Allemaal dingen waar we met zijn allen behoorlijk mee kunnen worstelen. Nou ja zeg het maar. Ook iemand met een talent kan fouten maken, kan af en toe dom zijn in een ding, terwijl die heel slim is in iets anders. Dat is gewoon zo. Punt.

BLOGPOSTS
Waarom intelligentie verborgen houden?
Verborgen talent, verborgen verleden
blogkermis over hoogbegaafdheid van Tine de Jong: verwijst naar verschillende persoonlijke verhalen van hoogbegaafden, en columns en betogen over hoogbegaafdheid

Websites
Vereniging Mensa Nederland
Mensa International

Geen opmerkingen:

Een reactie posten