dinsdag 9 maart 2010

Belegen woord geadopteerd: (1)

SNODE is mijn belegen woord!

Jeanet Bathoorn meldde via Twitter dat zij genoeglijk gebruikte, omdat zij dat woord geadopteerd had. Omdat het een belegen woord zou zijn, dat nodig afgestoft dient te worden. Persoonlijk houd ik erg van ouderwetse woorden. Ik houd van uitdrukkingen als: "Heeft er nog iemand prangende vragen?" en "Dit is een welhaast onuitvoerbare opgave". En ik houd van woorden als welriekend, welgemanierd, genoeglijk, plezierig, plezant.

De website van het genootschap van de belegen woorden heeft naast zelfstandig naamwoorden en werkwoorden ook uitdrukkingen als: "...... dat het een aard had". Heerlijk. Ik ga er van bibberen gewoon. Ik zal er nog een paar uitzoeken voor jullie. Later.

Nu dan, het woord dat ik geadopteerd heb: "snode".

De regel is dat men maar een woord mag adopteren. De bedoeling is het weer terug te brengen in het taalgebruik, om te beginnen op twitter. Er rest mij geen andere methode dat elke dag tenminste een of twee snode plannen te smeden. Liefst met medetwitteraars. Ik heb er enkele op het oog.

Ik zocht eigenlijk een wat positiever woord. Maar er bleef niet veel anders over dan 'genoegen' en dat lag mij wat te dichtbij het woord van Jeanet. Geeft niet, dat woord nemen we er gewoon in een adem bij.

Al was het maar om te gebruiken tegenover mijn nieuwe Twittervriendin @uildriks, ofwel een herrezen feministe van de eerste golf. Die blij is dat ze samen met @alettajacobs op twitter kan vertellen over haar wedervaren* tijdens uitjes en bezoekjes. (* ook wedervaren kan nog geadopteerd worden)

Twitter altijd weer een bron van plezier, soms iets te veel. ;-0

5 opmerkingen:

  1. i luv woorden! echt! het woord recalcitrant. daar vielen mijn vorige collega's weleens over die dan er niets van snapten. of titelatuur. geweldig.

    check de weekwoorden bij de weg.(http://www.met-k.com/2010/03/08/weekwoord-7/) zoals ik al zei;
    i luv woorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. heeee karin,
    Ik weet het, ik was vandaag nog op je site. Ik volg je; ik keek vanmorgen nog naar de wow en woorden lijstjes. Het toeval wilde dat Jeanet ook al over woorden begon.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Woorden, ja! Je kunt ze adopteren, maar je kunt ze ook de jouwe maken. Op www.mijneigenwoord.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ok, ik heb even gekeken. Een leuk initiatief, Jan. En ook een leuk interview met een van de initiatiefnemers. Vooral zo grappig dat ook niet bestaande en zelf bedachte woorden mogen....

    Een woord kopen voor een periode van vijf jaar. En daarmee een bijdrage leveren aan de Stichting Lezen en Schrijven. Ten bate van bestrijden van ongeletterdheid. Dat vind ik absoluut een goed doel. Er zijn naar verhouding nog best veel mensen -onopgemerkt- analfabeet. Dus je bent hier bij mij aan het goede adres. Ik zal er een keer een blogpost aan wijden.

    Van de site van www.mijneigenwoord.nl:

    "Wanneer u zich met uw favoriete woord registreert in onze database, doneert u automatisch € 1,50 aan Stichting Lezen & Schrijven. Deze Stichting is een initiatief van H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden en heeft tot doel een bijdrage te leveren aan het bestrijden van analfabetisme en laaggeletterdheid in met name Nederland."

    BeantwoordenVerwijderen