zaterdag 6 maart 2010

Copyright Matters!


Copyright Matters!
Originally uploaded by ecstaticist
Ik heb nu een paar keer foto´s van Flickr gebruikt voor mijn blog. En overwoog een gedicht te gebruiken.

En dan komt onherroepellijk het moment dat je goed moet nadenken over copyrights. Voor foto´s beeldrecht. Voor tekst geldt natuurlijk ook dat de maker uiteindelijk beslist over wie er iets mee mag.

Op internet is inmiddels een systeem ontwikkeld waarbij je kunt aangeven hoe je wilt dat er met je werk , je ideeen wordt omgesprongen. Zo is de zogenaamde Creative Commons Licentie ontwikkeld. Waarmee je bijvoorbeeld kunt aangeven dat je werk alleen onveranderd, met naamsvermelding, en uitsluitend voor niet/commerciele uitingen, mag worden overgenomen.Daarvoor is een afkorting, een plaatje. Zie maar op de creative commons pagina.


Op een pagina van een fotograaf vond ik bijgaande verzuchting over copyrights. Klik maar op het plaatje om het te lezen. Mensen gaan zo makkelijk ervandoor met het werk van de fotograaf. Het is ook te makkelijk. Iets dergelijks geldt voor goede ideeen.


Hoe zit het met het gebruiken van foto´s voor een blog als deze? Strikt genomen zou dat al niet kunnen. De verhalen als zodanig zijn niet commercieel. Ik schrijf wel vanuit mijn ervaringen en een deel daarvan is mijn ervaring als zelfstandige ondernemer. Anderzijds verkoop ik niets op deze pagina. Op het randje? Of over het randje?


Ik ben er niet uit. Daarom maar eens contact opnemen met de fotograaf. En pas daarna publiceren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten