zaterdag 20 maart 2010

Zwerfboek gevonden!

Afgelopen vrijdag was ik in Seats2meet in Utrecht. Voor vaste lezers bekend dat ik dat een prima plek vind, want je kunt er andere zelfstandigen ontmoeten, werken, plannen smeden.
Ik sprak er met iemand over fondsenwerving, een project met kinderen en voetbal in Afrika. Daarover in een andere blogpost meer.

ik neusde wat rond ...
Er was een levendige sfeer, er was een tekstschrijvers conferentie gaande. Ik had graag deelgenomen, maar had besloten de afspraak en het werk dat die dag nog moest voor te laten gaan. Hoe dan ook, dat was wel de reden dat ik na mijn gesprek nog even lekker bleef rondkijken. Er lagen folders van Tekstnet de vereniging van tekstschrijvers.

...en daar was dat boek dat zei: Neem mij mee. AUB!
En daar lag ineens dat boek... op de voorzijde zat een sticker die zoiets zei als (herinner me het niet precies hoe het binnenkwam): neem mij mee! Om precies te zijn, er zat een sticker op geplakt: met een grappig plaatje (wandelend boekje met paraplu) en een tekstje: Neem mij mee voor ik nat word. AUB! Onder het plaatje stond: Kijk in de kaft voor details. En daar stond dat het een zwerfboek was. Tja, toen was ik wel meteen gegrepen. Als er zo duidelijk staat dat het de bedoeling is dat ik het boek meeneem... Of eigenlijk was dat niet het voornaamste.

Waarom ik het meenam
De belangrijkste reden dat ik het boek meenam, was dat het precies zo was, maar veel beter georganiseerd als een actie die ik zelf ooit uitvoerde met een boek dat ik dubbel had. Ik kreeg het kado van een vriend die net als ik van kinderboeken hield. Hij gaf mij een boek met verhalen van Tonke Dragt, Het gevaarlijke venster en andere verhalen. Ik was erg blij met het gebaar, want het waren erg mooie en licht spannende/griezelige verhalen. Maar ja - ik had het al. AL pratend ontstond het idee om het boek dan maar weg te geven, de wereld in te sturen. Dus ik schreef er een tekstje in - dat ik het boek graag als doorgeefboek zag en hoopte dat de krijger het op zijn/haar beurt zou doorgeven. En ik hoopte er nog eens van te horen. (Weet niet meer of ik er mijn gegevens in heb achtergelaten....)

Dit boek dat ik vrijdag vond, is geschreven door Leslie Gilbert en heet De Verspieder. Het heeft een code, en is geregistreerd op www.bookcrossing.com . Een vrouw uit Tilburg met bijnaam koekiebak heeft het een week geleden - ter gelegenheid van de Boekenweek losgelaten in Seats2meet.

Waarom ik een bookcrosser wordt
Het moet minstens 15 jaar geleden zijn geweest dat ik dat andere boek de wereld in stuurde. Internet was nog niet zo alomtegenwoordig in gebruik. Toen was zo'n systeem nog niet mogelijk. MAar dat het er nu wel is, vind ik ongelooflijk inspirerend. Want hoe vaak herlees je de boeken die je koopt. Ja sommige wel, de favorieten, maar dat is dan een of twee keer. En andere herlees je met je kind (mijn bewaarde kinderboeken) -en dat soms wel drie of vier keer... Ja echt, Jan Terlouw De Koning van Katoren (drie keer), Tonke Dragt De brief voor de koning (twee keer) en enkele plaatjes boeken heel vaak.

Maar goed, het merendeel van de boeken, dat staat op je plank. En soms wordt het tevol en dan kun je ze weggeven of verkopen bij een tweedehandsboekenwinkel. Maar dit idee is leuker.

Kortom, alleen al vanwege Tonke Dragt en Het gevaarlijke venster (herkenning!) heb ik mijzelf geregistreerd. En ga zeker boeken de wereld in sturen. Om te beginnen het boek van mijn zwager Roel Smits, De Tovenaar van Petersburg. Het verdient lezers. (Over dat boek schreef ik eerder een blogpost.) En zo zijn er nog wel meer.

Maar eerst nog eens wat verder pluizen in die site van Bookcrossing. Het bestaat al bijna 10 jaar. Er zijn ruim 6 miljoen boeken in omloop. En je kunt als je registreert, kijken welke andere 'bookcrossers' er zijn, boeken gaan zoeken die 'losgelaten' zijn (vaak staat er waar een boek is achtergelaten).
Op boekenjacht gaan. Super toch?

Oh wat houd ik van mensen die zoiets bedenken! En van de mensen die eraan meedoen.
Bedankt koekiebak!

foto: Corinne Bekker


Terzijde 1: Dit verdient de titel 'super snood plan'
Wil je weten waarom, volg dan de posts over belegen woorden.
Terzijde 2: waarom het er een week gelegen heeft... snap jij het?

Verwijzen? Korte url: http://tinyurl.com/ykwo9nu

6 opmerkingen:

  1. Superleuk idee inderdaad! Ga ik ook eens aan meedoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. (Huub is mijn man, maar ik ben degene die reageert)

    Wat een leuke blog!
    Pas maar op, voor je het weet ben je verslaafd... ;-)

    Groetjes, Koekiebak

    PS: vorige week was het een onderwerp bij man bijt hond. Zie: http://www.manbijthond.nl/fragmenten/boeken-legger. Is een erg leuk en inspirerend filmpje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb inmiddels een foto bij het stuk geplaatst. En de plaatsnaam van Koekiebak verbeterd.

    En ben bijna verslaafd... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik kreeg ooit een boek dat mijn schoonouders gevonden hadden in de trein met een memo kaartje erop geplakt. ze vond het een mager geschreven boek maar het had goede kritieken gehad en dus wilde ze dat iemand anders het zou meenemen. ik heb ooit een zwerfboek van mijzelf in een boekhandel achtergelaten. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. er zijn meerdere projecten zo ook zwerfboek.webklik.nl
    Kijk je kast nog eens na en plaats een boek!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind dit ook een erg leuk idee. Zelf heb ik zo een stuk chocola gevonden met een briefje erop voor de eerlijke vinder. Een bedankmailtje gestuurd naar het vermelde e-mail adres, en weer een leuk mailtje terug gekregen. Ik hou van dit soort acties. Ik heb nog een volle boekenkast en vind het jammer dat al die boeken maar ee, hooguit twee keer worden gelezen. Misschien stuur ik enkele boeken de wijde wereld in.

    sphoenixb.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen