zaterdag 6 maart 2010

Onbetaalbaar


Spring Light
Originally uploaded by ecstaticist
Zondag 28 februari was ik op bezoek bij Couscousenzo, het bedrijf van Rahma Amrani. Samen met nog vijf vrouwen leerden we Marokkaanse gerechten maken. Voordat we begonnen vertelde Rahma ons over kruiden en specerijen. Nou ben ik een enorme fan van kruiderij. Dus ik smulde van de geuren die we konden ervaren. Ik dacht al van alles te weten, en Rahma vertelde toch veel nieuws. Dat de kaneel die wij in Nederland als kaneel kopen eigenlijk niet de echte kaneel is, bijvoorbeeld.

Wat niet nieuw was voor mij was de reden dat saffraan zo duur is. Saffraan wordt gemaakt van de stuifmeeldraden van crocussen. En om een gram saffraan te maken zijn verschrikkelijk veel draden nodig. Het aantal ben ik vergeten. Dat doet er ook niet zo toe.

Na de uitleg over kruiden gingen we met zijn allen aan de slag. Broodjes en couscous maken. Brooddeeg kneden was een uitgelezen taak voor de fysiotherapeute in ons gezelschap (Marlies). Groentegerechten voor mij (Corinne). Een daarvan maakten we klaar in de tajine. Courgettes met ui en tomaat, saffraan peper en zout. Simpel maar doeltreffend. Kip gemarineerd in een soort marokkaanse pesto van kruiden en knoflook (gemaakt door Marlies). Lamsgehakt rolletjes. Teveel om allemaal bij te houden. En teveel eigenlijk om met zijn allen op te eten.

Rahma maakte dat we ons zeer welkom voelden. Ze had meer tijd voor ons - en alle gerechten - dan oorspronkelijk gepland. En zo eindigden we zeker een uur later dan bedoeld. Allemaal zeer prettig gevoed weer naar huis.

Dank Rahma en alle andere deelnemers. Ik hoop dat de recepten nog naar ons toekomen - zodat ik het nog eens aan anderen voor kan zetten. Smikkelen hoor, de Marokkaanse keuken. Dat wist ik wel. Maar dankzij Rahma lijkt het allemaal nog makkelijker en lekkerder.

Dit als gevolg van de twitterveiling. We boden met zijn allen op die workshop. Rahma is hier de vrijgevige die ons de hele workshop aanbood.

Twitteraccount van Rahma, @rahmaamrani
Website Couscousenzo

Ook leuk om te lezen: de blog van Pauline over de workshop

Gerelateerde blogposts:
* Over hoe leuk twittercontacten zijn:
"Soms wil je gewoon iets leuks doen!"
"Doe mee aan de twitveiling"
* over het netwerk Entrefemmes: Sociaal-ondernemen : Zzp-er begint te bloggen (oktober 2009)

5 opmerkingen:

  1. Het was de combi van Marokkaans koken en jullie leren kennen die de middag zo ontzettend leuk maakte! Onze @rahmaamrani was de perfecte gastvrouw en ik heb ook ontzettend veel geleerd weer. Heerlijk die Marokkaanse keuken he!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Plien
    Wat een leuk stuk heb jij geschreven. En ook nog leuke foto´s. Nu alleen nog Rahma de recepten voor de vis, kip en gehaktgerechten ontfutselen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Corinne, bedankt voor de link naar je blog! Leuk om te lezen, de geuren komen me alweer tegemoet. :-)
    Enne inderdaad... ik moest er dit weekend ook aan denken; zouden we de recepten nog gemaild krijgen? Zou niet verkeerd zijn! Mjummmmmm....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Corinne,
    Wat een leuk verhaal heb je geschreven over de workshop en zoals Plien schrijft;"het was de combi van het Marokkaans koken en jullie leren kennen wat het zo leuk maakte"en ik als enige niet twitteraar dus helemaal onbekende (behalve Debby dan)heb dat ook als heel positief ervaren.
    Het moet voor Rahma veel voldoening hebben gegeven dat er met zoveel interesse geluisterd werd naar haar uitleg over de eetcultuur en koken was.
    Hoop ook snel de recepten te ontvangen, ga dan heerlijk aan de slag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hee Neel en Conk (debby toch?),
    Ja die geuren waren fantastisch. Dank voor jullie reacties. Kom nog eens langs hier...

    BeantwoordenVerwijderen