donderdag 11 maart 2010

Internationale Vrouwendag tweets

Tweets over 8 maart en internationale vrouwendag:
* @nhm_nederland RT @100procentbekke: vrouwendag op 8 maart waarom? http://www.iiav.nl/nl/databases/dossiers/dossiers_8maart.html - interessante uitleg he?

Op Wikipedia zag ik een uitleg over internationale vrouwendag, waar werd gesuggereerd dat de eerste vrouwendag in New York was. Ik herinnerde mij een ander verhaal. En bij de dossiers van de IIAV (Internationaal Archief van de vrouwenbeweging, Amsterdam, sinds medio 2009 bekend onder de naam Aletta) vond ik inderdaad een ander verhaal, waarbij de aanleiding lag in het oostblok. interessant hoe er over de geschiedenis kan worden gestreden. Een gebruik dat zo over de hele wereld wordt nagevolgd, daarvan wil men graag de 'rechten' opeisen.
Maar waar vinden we nu uit hoe het zit? Het wordt tijd om andere bronnen aan te spreken.

De aanleiding was eigenlijk een bericht van het nationaal historisch museum waarin stond dat Aletta Jacobs ooit op 8 maart promoveerde... en dat leek mij te toevallig. Het verschil tussen de twee interpretaties vond ik nog opvallender. Beide verhalen vragen nog om naspeuring.

Verder op twitter een uitwisseling over verworvenheden van het feminisme en strijdpunten die nog te behalen zijn leidde tot een hele ris (waarvan hier een paar) tweets:
* @bashoorn @100procentbekke domme vraag misschien... maar eh wat zijn de gemeenschappelijke strijdpunten van de vrouwen vandaag?
* @Karmijntekst @100procentbekke artikelen over vrouwelijke kwaliteiten 2.0 business en politiek : http://tinyurl.com/ykxlqyu en http://tinyurl.com/n4vzv7
* Ik: Zojuist ontdekt dat feministes van de eerste golf twitteren; zie @alettajacobs en @uildriks Welkom voorvrouwen van het feminisme!
* ik: @thedokeizer teug naar armoede en vrouwen; inmiddels is wel bekend dat ontw hulp aan vrouwen initiatieven geven vaak beter terecht komt. etc
* @thedokeizer @100procentbekke Dat is waar! Mooie voorbeelden van gezien in tv-serie die ik maakte over ontwikkelingshulp #ontwikkelingshulpvoorvrouwen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten