zaterdag 20 maart 2010

Steun voor kinderen in Tanzania

Afgelopen vrijdag had ik een gesprek over fondsenwerving - als gevolg van de twitterveiling. Dus ik ben gevonden op de site van de twitterveiling voor Haiti. Eugene had interesse in een gesprek. Hij betaalde daarvoor een bedrag aan giro555.

De twitterveiling maakt elkaar vinden enigszins anoniem. En het was voor ons beiden dus maar afwachten of ik iets voor de ander kon betekenen. Voor mij was de vraag: is dit werkelijk een klein goed doel waarvoor mijn aanbod bedoeld was oorspronkelijk. Naarmaate de twitterveiling voorbij is, kon mij dat echter minder schelen. Ik kom gewoon graag in contact met kleine goede doelen. Heb daar een vaag plan voor. En die gesprekken helpen wel om dat plan wat beter te vormen.

We spraken over een project van een bevlogen man. Hij werkte 20 jaar geleden in Tanzania. Enkele jaren geleden was hij er weer. En hij zag dat het terrein waar hij ooit werkte - en met name enkele gebouwen - voor een deel leeg stond. Zijn verbeelding werd geprikkeld. Zijn plan mikt op het bieden van scholing aan kinderen in Tanzania. Hem viel op dat er zo weinig voetballers uit die regio naar EUropa komen. Terwijl als je daar rond kijkt er net zoveel enthousiasme voor is als elders.

Het plan voorziet in het aanbieden van een opleiding en daarnaast krijgen de kinderen voetbaltraining. Een manier om kinderen een betere opleiding te geven, en af en toe een talent een kans te kunnen geven goed terecht te komen. Hij mikt in eerste instantie op het vinden van financiers onder voetbalclubs.

Zijn doel: het vinden van een club die onder het hoofdje MVO laat zien aandacht te hebben voor de behoeften van voetballende kinderen in een land in Afrika. Wellicht dat er op termijn ook een talent uit voortkomt - en die club daar baat bij heeft. Maar dat is niet het hoofddoel (en ook niet op korte termijn te realiseren).

Mijn eerste voorstel: onderzoek doen naar MVO beleid van voetbalclubs, orienterend gesprek voeren om te onderzoeken of er clubs zijn die op dit spoor zitten. MVO: wat valt er onder? Gaan. Dus wie weet er iemand bij een grote voetbalclub die daar over wil praten? Gewoon als sparring gesprek? Ik spreek graag af.

En ik ga eens kijken welke andere initiatieven hierbij passen. Ik denk aan Smartkids (scholingsprogramma in Ghana) en aan @Footballmaties (inzameling voetbalschoenen voor ZuidAfrikaanse kinderen).
Stap 1: verbinden gericht op uitwisselen van ervaringen.

Wordt vervolgd...

Foto door poco_bw
van stockphoto site www.fotolia.com ; http://www.fotolia.com/id/10680213

andere blogposts over twitter en kinderen:
Meester Bert
soms wil je gewoon iets leuks doen
Diepgang in 140 karakters

Geen opmerkingen:

Een reactie posten